2010 del 1; Hästpojken

En sak har jag lärt mig genom åren, att aldrig kritisera något som man inte fattar vad vad det handlar om. Denna bloggen hade kunnat innehålla meningslösa påhopp och arga inlägg om hur dåligt allt på tv4 är, eller hur dålig all populärkultur som vi matas med är. Det är ju dock ingen som blir lyckligare av det, jag blir det i allafall inte.

Det fanns ett band jag länge föraktade, det fanns några personer som jag såg ner på, avfärdade dom som övre medelklassungar som börjat knarka för att dom inte har något bättre för sig.

Jag talar naturligtvis om Bad Cash Quartet, eller Fag Cash som funk-eliten på Schillerska kallade dom. I och med Hästpojkens intravande i mitt liv så har jag omvärderat allting, visst var dom stora genier då, men frågan är om inte Martin Elisson nådde sin livs peak under förra året, i allafall musikmässigt

2010 är präglat av Hästpojken, inte bara tack vare Från där jag ropar utan även den lite bortglömda Caligula slog undan benen på mig. Jag ska vara ärlig mot er även där, jag gillade Caligula, jag gillade titelspåret samt några spår till, men resten intresserade mig inte, fram tills förra året.

Last FM är en nördig sak, men nödvändig och rolig, den vittnar om vad jag egentligen lyssnat på under 2010. Hästpojken ligger som en ganska ohotad etta med 1500 spelningar. Det säger väll en hel del antar jag.

Jag minns ju även den där spelningen på Pustervik i februari, jag minns hur stolt jag blev över att vara från Göteborg. Jag minns även bakissvetten som rann nerför min rygg på Peace & Love den där eftermiddagen när Martin utropade Caligula som enväldig konung. Jag minns även regnet och den tvärfulla Pontus Tenggren på Liseberg. Allt det där var något av de bästa jag sett på en svensk scen.

Att Martin och Pontus har några av djungeltrummans bästa bloggar säger kanske ingenting, men läsvärda är dom iallafall. Att jag har en Hästpojken-tygpåse som skolväska i Jönköping vittnar även det om hur bra jag finner det hela.

Från Där Jag Ropar är helt klart en av 2010 års bästa skivor, att den kom ut en vecka innan 2010 ens började är mindre viktigt.

Tack för det, och tack för en  årets bästa låtar

Även om Hästpojken – När jag drömmer är bättre.

One response to “2010 del 1; Hästpojken

  1. Fag Ass Quartet var det, men det var längesen

Leave a comment