Eldkvarn 40 år.

Hösten 2007 satt fast i en etta på Lars Kaggsgatan i Gamlestan, ovanför den legendariska restaurangen Marqurell som serverade både svensk och kina mat. Dagarna efter nätterna som vi levde för hade jag inte alls lika många vänner som jag hade kvällen innan, jag hade egentligen bara en vän, och det var den här skivan Plura Jonsson – Eldkvarn: Karlekens Laga.

Nu är det annat liv i fållan, både för Eldkvarn och för mig, jag vet inte vem det har gått bäst för sedan dess men kan man fira 40 år som band med gäster som Hellström, Scocco, Pernilla Andersson, Maria Andersson och Moneybrother, så går det ändå ganska bra.

En sådan här låtlista, den slår inte många.

Jag står upp än

Tid för dig att gå

En kyss av dig

Ett fall av kärlek

Tårar från en clown

Låt det rulla (med Jari Haapalainen)

Fulla för kärlekens skull (med Moneybrother)

Sång från Koster

Huvudet högt (med Pernilla Andersson Dregen)

Ett litet finger

Tag min hand (med Lars Winnerbäck)

Kärlekens tunga

Mina stjärnor har slocknat

Den sorgliga orkestern

Det regn som faller (med Mauro Scocco)

Vägen till paradiset

Be-bop-a-lula-land

De berömdas aveny

Konfettiregn (med Håkan Hellström)

Somliga går med trasiga skor (med Dregen)

Kungarna från Broadway

Pojkar, pojkar, pojkar (med Maria Andersson)

Alice

Bröllop i Bolivia

Kungsholmskopplet

I skydd av mörkret

I kväll (med alla gästartister)

3:ans spårvagn (med Håkan Hellström och Jari Haapalainen)

Avslutningen lär vara sjuk, jag va inte där, jag va på en annan plats, denna gången med

Leave a Reply

