De Montevert-Du kommer ångra dig

Det här med att relatera musik med geografiska platser är ju omåttligt populärt, för mestadels är det ganska krystat och påklistrat.

“Öööööhhh, kommer du ihåg när vi spelade Mr John Carlos på repeat när vi bärsade i slottskogen när vi gick i 8an? Fan va klassiskt, fan va klassisk låt, den ÄR slottskogen”

Så kan det låta när man träffar gamla kamrater från förr, ni förstår ju själva. Mr John Carlos har inte ett skit med slottskogen att göra, och enda anledningen till att vi spelade den på repeat är för att vi redan hade spelat sönder Barn av vår tid. Så varför envisas vi då med denna musikaliska geografi-nostalgin? Jag vet inte, vi vill kanske bara påminna oss om lyckliga tider.

På samma sätt som jag minns hur lycklig jag va den där tidiga morgonen i slutet av maj när jag åkte längs med ett soldränkt riksväg 40. Jag hörde dom där första ängsliga takterna av De Montevert – Skyll på mig och sedan dess har jag inte släppt tanken på vad Ellinor Nilsson kommer åstadkomma under resten av året.

Svaret kommer nu, som ytterligare en käftsmäll som väcker mig ur eftermiddagsdvalan på ett regionaltåg mellan Falköping och Göteborg. Du kommer ångra dig är the essence of riktig diskbänksrealism. Det lilla är så stort i de Monteverts värld,  inget problem är större eller mindre än det problemet man står inför just nu. Det är så avskalat, snudd på minimalistiskt, samtidigt som det är ståtligt och storartat. De Montevert levererar sina texter med en sådan trovärdighet och ärlighet som om hennes verser stod i likadana rader som Majakovskijs.

Bättre betyg kan jag inte ge.

Singeln släpps den 17e oktober, men lyssna på den redan nu här

Fotot är från Islands in the sun

Läs om Skyll på mig här

Leave a Reply

