Intervju med Söderut inför lördagens releasefest!

“Jag vrider på min synth och hoppas nån blir glad”

Sommaren 2010 blev något synonymt med Söderut, jag hade ju hört talats om honom innan men aldrig förmått mig att ta tag i det, något som min vän och sångare i den eminenta gruppen Auto Auto ändrade på. Det lilla men smått fantastiska albumet Söderut – Söderut fick bli den sommarens soundtrack och jag kan fortfarande känna lukten av rosévin och ångest när jag hör Söderut – Ett Dygn Till.

Ni som kan mig vet att jag skrivit om Söderut flera gånger förut, och det är med andra ord en känsla av stolthet och glädje vi nu kan välkomna er till releasefest på Foajebaren för hans nya skiva Steg. Den oslipade genialiteten vi såg på jazzhuset har utvecklats till ren och skär genialitet och med den energin som levereras från scen så är detta utan tvekan någonting ni inte kan missa. Vi var helt enkelt tvungna att stämma av med huvudpersonen Andreas Söderut själv inför lördagen.

-Det är ungefär ett år sedan vi firade skivbolagskontraktet med Wonderland Records på ett välfyllt Pustervik. Nu tar vi oss till finkulturens högborg och firar albumrelease i Foajebaren, hur har det gångna året varit?

-Året har varit lätt kaotiskt! Har varit med om jättetråkiga saker, bl a fick min far en stroke och sen har jag i panik jobbat med Steg när jag fick veta att jag var antagen till musikproduktionsprogrammet i Växjö. Vad gäller bandet har det blivit bättre och bättre. Det som var en enmannagrej är numera ett samarbete där de andras åsikter väger tungt, jag börjar kunna släppa kontrollbehovet en aning.

-Då den mesta tiden spenderats i studion så har ni fullt förstårligt legat lågt med spelningar under året, kommer ni försöka ta er ut någonting nu under hösten?

 -Vi hade ju velat spela mer och jag var jävligt peppad på Arvika och andra spelningar i sommar men sen gick luften ur fullständigt när dom konkade. Och så var jag tvungen att få färdigt skivan samtidigt. Vad gäller spelningar nu och i höst så har vi en del bokat men vi behöver verkligen någon som bokar åt oss, jag vill turnera!

-Senast vi talades vid så sökte ni med ljus och lyckta efter nya bandmedlemmar, hur gick det med det?

-Det gick bra och sen dåligt: Kim började och sen slutade han när han kom in på en fotoutbildning i Berlin.

-Hur ser framtiden ut annars för Söderut, är ni mätta på studiotid eller har ni redan nya projekt på gång?

-Tja, det beror på hur busy jag är på min utbildning, jag tror det kan ta ett tag innan nästa släpp. Däremot finns det låtar som inte passade in på Steg som räcker till ett halvt album till. Jag vill alltid spela in och spela live men ibland måste man pausa, speciellt med inspelningarna. Det är så lätt att pilla i oändlighet.

-Om vi då ser till skivan Steg, hur va den processen?

 -Steg är min dagbok som reflekterar det jag funderade på under dom två åren den blev till. Det känns som en lång och omständlig process där jag ibland inte kom en millimeter framåt för vid andra tillfällen göra en låt på en dag. Pansar t ex var en gammal idé som vi testat live några gånger men som inte funkade som jag ville. Vi lade ner låten tills jag ett år senare satt och experimenterade med en trummaskin och hittade groovet som inleder den. Efter det tog den bara en dag att göra klart. En annan låt, Sämsta Platsen, har funnits i minst tre olika versioner, den slutliga versionen är bland det sista jag skrev i somras, den är för mig den mörkaste och tyngsta låten. Den beskriver verkligen min sommar 2011.

-Skivan släpps först den 5e oktober men redan nu kan man smyglyssna på den, hur har responsen varit?

 -Responsen är lite som vanligt måste jag säga: många orkar inte lyssna in sig men dom som gör det får valuta för sin tid, det finns mycket att upptäcka.

-Om vi istället riktar in oss på lördag! Vilken uppställning kan vi vänta oss och vad kommer ni att bjuda på?

– På lördag är vi fullt band, dvs Ida, Fredrik och Gustaf är med. Vi kommer att köra ett lite kortare gig och ägna oss mer åt att festa och fira. Det ska bli grymt kul att se reaktionerna på skivan, den är så jävla snygg!

Och visst är det som Andreas säger, om man tar sig tid och lyssna in sig på låtarna så växer dom och man hittar hela tiden nya saker. Tyvärr är det så att den svenska publiken inte har det tålamodet, man vet ju själv hur enkelt man förkastar musik som inte sätter sig direkt. Jag kan väll ärligt erkänna att jag förkastat låtar som Söderut – Kärlekspsykopat , men med tiden så har den växt till en av mina absoluta favoriter, och den utmärker sig som en av skivans starkaste spår.

Jag hoppas att detta ska vara början på något stort, att det blir större än att han bara skruvar på sin synth och hoppas någon blir glad, en alldeles för ödmjuk och nedvärderande målsättning.

Så en allmän uppmaning till alla däruppe att lyssna in er och ta del av allt som finns att finna. Samt att ta er till Foajebaren i morgon, där ni även får lyssna på Emmon vars skiva Emmon – Nomme är smått magisk. Dock är Emmon eller Emma Nylén värd ett eget kapitel, och det kapitlet får ni vänta med lite, för det här är Söderuts kväll.

Här är eventet på FB

Här kan ni lyssna på skivan

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

