Intervju med Azure Blue inför söndagens konsert i Göteborg

Göteborg och Hisingen får fint besök på söndag i form av Martin Rossiter, tidigare frontman i vad vissa kallar för britpoppens mest underskattade band. Publiken, som trots allt köpte två miljoner skivor med Gene har inte glömt honom då han nu i maj gjort tre utsålda konserter i Manchester, Glasgow och London.  Så det är aningen speciellt att han kommer till Göteborg på söndag, första sverigebesöket på 14 år och dessutom så uppträder han ensam vid flygeln på ett spa-resort hotell på Hisingen. Ni förstår ju själva att det är den finaste kavajen som åker på då.

Man kan ju tro att det är allt, men det är det inte, som för-akt har vi en av mina stora favoriter Azure Blue som trollbundit oss med sin singel “Catcher in the rye”.  Tobias Isaksson som han heter egentligen känner ni redan till, men för att känna av läget inför söndagen så tog vi en kort frågestund med honom.

-Att få öppna för Martin Rossiter känns som varje ung poppares dröm, vad säger du om det?
Det är väl mer en gammal popgubbes dröm, men yes. Jag var ett väldigt stort Gene-fan back in the days så det känns väldigt kul. Känner inte så många som gillade Gene så mycket som jag gjorde. Det vet Daniel som driver klubben, därav giget.

-Vad kan vi förvänta oss av dig? blir det fullband eller kör du en Billy Bragg?
-Billy Bragg med backtracks. Jag har ett nytt band inrepat, men det här är mer ett väldigt angenämt SPA/homecoming/bonusgig.
-En okänd spelplats för mig, känns minst sagt lite speciellt att spela just där, känns upplägget inspirerande? Kommer vi få se dig på spa-avdelningen hela eftermiddagen?
-Jag älskar upplägget. Är till 50% säl så jag kommer inte att vara torr på hela helgen.
-Släppet av singeln “Catcher in the rye” håller på att sprida sig som en löpeld på internet, hur har responsen varit?
-Jag väntar mig en del numera. Har ju hållit på i tio år, gjort 100 spelningar i 10 länder med mina två tidigare band. Jag är så klart väldigt glad att folk gillar musiken, men det här känns som en skiva som borde ge ett lyft. Ligger på plats 23 på Tracks i Rumänien, men jag vill upp högre. Ska turnera i Spanien men vill till USA och Japan. Tyska bolag rycker, men det måste vara stabilt. Osv. Hag har inte bråttom med att hetsa för singlar osv för när albumet är ute kommer olika personer ha olika favoriter från skivan. Alla låtar är ungefär lika bra. 4,1 av 5.
-Det utlovas ett album i höst, vad kan vi förvänta oss där? Får vi något smakprov på söndag?
-Det blir en bunt låtar från albumet eftersom det är det material jag har. Jag är ju debutant igen. Men jag kommer att spela ett kort set. Martin Rossiter är kvällens stjärna. Jag är bara en lufsig uppvärmare.
 -Hur ser annars planen ut i sommar? Blir det mest tid i studion eller kommer du ge dig ut på scenerna?
Albumet är klart och mixat så det blir ingen mer studio. Lite remixer ska fixas men då outsourcar man ju jobbet. Skönt. 
Lycka till, så ses vi på söndag! och glöm inte att spela “Seasons”
-Tackar. Den kommer med. Hoppas du gillar den nya versionen. Den är albumets mest episka låt. Den är 4,9 av 5 episk.
Förstår ni då ungdomar hur episkt det här då kan bli, jag ser minst sagt fram emot det här. Är man som Azure Blue själv, dvs hälften säl så kan man köpa en sådan biljett så att man har tillgång till spa-avdelningen under hela dagen. Vill man även sova över så går det bra det med, all sådan information finner ni på Facebook eller bara på S:t Jörgens egna sida om ni inte jobbar med sociala medier.
Så gör nu så här att ni lyssnar på Azure Blue – The Catcher in the Rye och sedan plöjer ni igenom Gene – Olympian som är en fruktansvärt bra skiva.
Ni kan även lyssna på hans nya solo-låt som är grunden till en skiva som kommer senare.
Vi ses där!

Leave a Reply

