Bob Dylan-festival på Storan

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här, det är lite överväldigande det som ska hända i Göteborg sista helgen i maj.

Det handlar om Bob Dylan, han som tillsammans med Jack Kerouac och Totta Näslund håller om varandra på mitt altare. The old man fyller 70 och det tänker Nicke Ström inte gå obemärkt förbi. Jag undrar när Nicke Ström ska få pris, han är ju mer än bara basist i Nationalteatern, han är så satans mycket mer.

Hur som helst så vankas det en två dagars festival på Storan i Göteborg och gästlistan ser tung ut, riktigt tung. Den i mina ögon högst sympatiske chefen kulturförvaltningen Björn Sandmark håller invigningstalet på lördagen den 28e Maj och sedan rullar det på. Ni kan gå guldkornen av mig redan här;

-Lördagen bjuder inte bara på filmvisning och Dylan-quiz utan även musik med bandet The Rainy Days som bjudit in en rad favoritartister som ska tolka Dylan. Bland andra har vi Daniel Gilbert, Maja Gödicke, Dan Berglund och Karl från Ram di dam.

-På söndagen så berättar den utmärkte författaren Håkan Lahger om en kommande bok om Dylan, ni som läst Lahger tidigare vet vad som väntar er. På kvällen bjuder bandet Valdemar upp till sång och dans där bland annat Björn Almgren från Augustifamiljen ingår. Även Valdemar har fina gäster som Daniel Lemma och den makalöst bra Ebba Forsberg.

Sedan är det efterfest och hela paketet. Ni förstår ju hur bra det är.

Allting kostar 410 kr, men du kan välja att bara gå på det ena eller det andra, medan vissa saker är gratis. För mig är det värt 410 kr bara för att se legendaren Bengan Blomgren på scenen.

Här har ni Facebook-eventet

Vi ses där, ta hand om er!

Leave a Reply

