Intervju med Niklas Krig

För ett tag sedan så skrev jag om Niklas Krig, men det enda jag skrev då var att han var 24 år och från Malmö, det stämmer ju förvisso, men vi vill veta mer, vi behöver mer, för det känns som om hans tre första låtar är början på något stort.

Så vi va tvungna att gå till botten med det hela och fråga Niklas Krig själv, vem är egentligen Niklas Krig?

-Pust.. detta är den jobbigaste punkten. Om jag låtsas vara någon annan och skulle beskriva mig, så hade det varit något i stil med “glad, trevlig, folkskygg och lite osäker”. Jag är en väldigt trevlig kille (tror jag iaf), men ibland så hatar jag verkligen människor och föredrar att åka iväg med ett tält ut i skogen och leva med djuren istället. Det är lite lustigt att när frågan “Vem är du?” dyker upp så är skallen tom.. Jag får nog fylla på den här frågan lite senare!

Hur ser din musikaliska bakgrund ut?

-Jag började plinka på ett piano vi hade hemma redan när jag var 4-5 år gammal. Min morsa spelade gitarr i sina yngre dagar, och farsan var väldigt musikintresserad så vi hade alltid musik i hemmet i form av instrument och vinyl/cd-skivor. Jag fortsatte spela piano tills jag började gymnasiet. Jag valde att gå en musikinriktning, men när jag insåg att musiken blev en läxa så dog hela charmen.

Jag gav upp musiken där ett tag, och gymnasiet gick ju inte jättebra. 1 år efter gymnasiet så började jag för första gången att spela ordentligt på en gitarr. Det var ungefär då jag för första gången började sjunga till det jag spelade. Det var här jag kom igång ordentligt, och det var ur detta mitt första projekt kom igång. Då kallade jag mig för singer/songwriter, och skrev musik som var väldigt inspirerad av Jose gonzales. Jag spelade runt lite i Malmö, bla på Kanal Lokal (backstage med Dr bombay!) och på malmöfestivalen. Efter ca ett år så dog det projektet ut, och jag började fila på mitt nästa.

På roskildefestivalen 2009 träffade jag ett gäng halmstadsbor som alla sysslade med musik. Vi möttes upp i Malmö och dom fick hoppa på mitt projekt som jag då kallade för Krakatau (finns att skåda på http://www.myspace.com/krakataumusic). Vi blev mest ett rep-band, och spelade 2 “okej” spelningar, sen dog det också ut. Efter det så bestämde jag mig för att köra mitt eget race. Jag har alltid skrivit all musik till mina projekt, allt från gitarrplånket till stämsången. Nu skriver jag för mig själv i lugn och ro, och känner att det är så jag trivs bäst.

Du har som sagt hållit på med en rad olika projekt, känns det som om det är nu du har hittar rätt?

-Efter diverse projekt så känner jag mig mest hemma just nu. Jag kan sitta på mitt rum och spela in i timmar utan att känna någon yttre press eller påverkan. Eftersom det bara är jag som skriver musiken så är jag fri att göra i princip vad jag vill och experimentera med olika ljud och tillvägagångssätt, och när jag tillslut tycker det låter precis som jag vill ha det, så är det bara mig själv jag behöver dubbelkolla med så att säga!

 

Hur ser du på staden Malmö att utvecklas i? Känner du något behov av att flytta dig för att kunna få ut din musik mer?

-Jag tror att Malmö är en bra stad att utvecklas i rent musikaliskt. Här finns människor från alla håll och kanter, och här spelas även musik från alla håll och kanter. Man träffar så galet mycket folk som håller på med så spridda musikprojekt att det är omöjligt att inte bli influerad och försöka få in något av det i sin egen musik.

 

Hur ser du på textförfattandet? Lägger du stor fokus vid texterna?

-Textskrivandet är något jag försöker lägga vikt på, men jag är tyvärr ingen poet. Jag försöker att inte skriva allt för klyschigt, men det är alltid lätt hänt att man glider in på de banorna ändå. Beat my drums t.ex, där har vi text som i princip inte existerar. Jag satt med min brorson (3år gammal) och skrev lite ord på ett papper. Jag lät honom dra och rita och skriva fritt, och ur det så kom en text med ord som inte existerar, men som jag försökte sjunga. Vissa meningar hade jag redan bestämt, men många av orden jag sjunger är “påhittade”. Jag vet inte om det konceptet håller för fler låtar dock, men det var en kul grej att prova.

Dina låtar drar lite åt det melankoliska och nedstämda hållet, är det något vi kommer få se mer av eller kommer du visa upp en annan sida av dig också?

Jag tror att ni kommer få höra mig leverera allt mellan himmel och jord. Jag försöker hela tiden skriva låtar som är väldigt olika varandra, men som alltid har en röd tråd. Min utgångspunkt för den här EP’n är vad jag vill kalla “den grå ungdomen”. Lite av en väntan på att något bra ska dyka upp, så att man slutar springa runt i hamsterhjulet.

Hur ser då framtidsutsikterna ut?

-Framtidsutsikterna ser ljusa ut. Jag planerar att släppa en EP till sommaren, med iaf 2 av låtarna jag släppt än så länge. Sen har jag väldigt roliga projekt på gång, som jag tyvärr inte kan avslöja riktigt än men som jag hoppas och tror kommer skapa bra förutsättningar för att min musik kommer nå ut till en större publik.

Då antar jag att vi kommer få se dig på en livescen snart?

Jag hoppas verkligen det! Just nu är jag ju ett enmannaband. Jag hoppas att jag kommer kunna hitta några duktiga musiker som vill spela min musik.

Slutligen, den viktigaste frågan, när kommer du till Göteborg?

-haha, jag kommer till gbg så fort jag har ett band och en bokning! Men det kommer såklart att vara första staden jag spelar i när jag kommit igång😉

Så där hör ni mina vänner, framtidsutsikterna ser ljusa ut, det verkar onekligen så.

 

 

 

 


One response to “Intervju med Niklas Krig

  1. Nice lille brorsan..! Kämpa på, det du gör är jäkla grymt.

Leave a Reply

