Verkstaden revisited

Hade jag haft ett band, eller ah, jag har ett band, som heter Huskuren, av den enkla anledningen att vi är det naturliga botemedlet mot det sjuka samhället. Problemet är att vi inte kan spela så bra, och vi har bara repat en gång. Jag spelar melodika och försöker sjunga, det går sådär, men vi gör det med hjärta och vi gör det med stolthet.

Hade jag dock fått bestämma så hade Huskuren låtit som Verkstaden, små finurliga popsånger med rötter i proggen och själen i socialrealismen, precis som jag vill ha det.

Verkstaden är Edvin Sildén, Petter Träff och Annika Forsberg och ligger lite i vassen och lurar med sina romantiska vardagsskildringar från stockholms utkanter. Likt en gerilla i dimman så slår dom dock till lite då och då, som i våras när dom gav mig sommarens soundtrack Jag håller det för mig själv. Rader som “han tänker inte ofta på dom broar han bränt, för han jobbar nästan jämt” hade kunnat vara titeln på boken om mitt mediokra liv. Den tidigare släppta EP´n På havets botten är även den något av de finaste jag hört.

I höstas dök dom upp igen, från ingenstans och gav oss två nya låtar där Det enda jag vill är en ytterst vacker och skör visa om kärlekens alla vändningar. Man skulle kunna tro att Verkstaden går efter den gamla punk-devisen som 70-talets proggare anammade att det räcker med att du lär dig tre ackord så länge du har något att säga. Så är dock inte fallet, utan Verkstaden är en samling skickliga och smått genialiska musiker, som även om dom sätter texterna i fokus så skapar dom en fantastisk helhet som inte går att sluta att lyssna på.

Så när vi nu sitter på söndagseftermiddagen och inväntar lite glüwein så sätter dom in en liten advent-attack i form av Götgatan 25 revisited. Låten låter som Verkstaden ska låta och förväntningarna på ett helt nytt album växer sig allt större.

Det är sådan här gräsrotspop som är stenen  under min världs vickande bord, Verkstaden fortsätter helt enkelt att ge oss drömmar att leva för, eller gift att dö av.

Götgatan 25 Revisited

Verkstaden

Leave a Reply

