Mitt Land 2010

En gång köpte baby en ipod som hon skulle ha när hon sprang, och som den goda samarit jag är så erbjöd jag mig att fylla den med passande musik som skulle få henne att springa på hustak. Det jag inte tänkte på var att den musiken som fyllde mig med energi antagligen inte var densamma som hon behövde för att höja pulsen. Så med andra ord så uppskattade hon kanske inte att Alf Robertson – Mitt land shufflades på mitt i steget. Jag kan väll ta att det inte är det ultimata body-pump-låten men den ger dig ändå något större, något som man mycket väl kan behöva tänka på även när man är ute och springer.

Alexander Bengtsson skrev jag om i mitten av mars här

https://queclub.wordpress.com/2010/03/16/sanningen-kommer-vara-ett-pekoral/

Det är bråda dagar för unge herr Bengtsson, i och med SD´s frammarsch över Sverige. Med rötterna i Frillesås där just Alf Robertson fick sina sista dagar så är det fint att se Bengtsson göra sitt för att föra Robertsons arv vidare i tal och skrift. Förra veckan skrev han alltså en ny version av Mitt Land för att passa in i hur det ser ut i Sverige 2010.

Jag är en kran i en nedlagd hamnstad full av misstro.
Jag är en kyrkbåt vid Siljans strand.
Jag är ett kollektivavtal som tecknas i flottans Karlskrona.
Jag är Bohusläns karga stenar och sand.
Jag är Riddarfjärdens klarblå vatten.
Jag är busstationen på torget i Söderhamn.
Jag är Kungsgatans blixtrande ljus om natten.
Jag är alla blommorna i Roslagens famn.
Jag är Vingas salta, friska västvind.
Jag är Hälsinglands trollska susande skogar.
Jag är sommarhagens svängande trädgren.
Jag är bordet på en gammal söderkrog.
Jag är Syrianska och AIK på Råsunda.
Jag är Björn Rosenström i Ockelbos Folkets Park.
Jag är en badande unge på sommarlovet.
Jag är Smålands skogbevuxna mark.
Jag är förmiddans Aftonblad och Expressen och kvällens Aktuellt i SVT 1.
Jag är ett kreditkort utan teckning i den väldiga NK-stressen.
Jag är mera Värmland än en värmlänning någonsin kan bli.
Jag är midsommarstången på den gröna ängen.
Jag är adventsstjärnans blekröda ljus.
Jag är Lucian med kronan och kaffe på sängen.
Jag är ett Facebookevent om lördagskvällsdansen på Hallunda Folkets Hus.
Jag är midnattssolens mäktiga sken.
Jag är ett paket ifrån Ellos i Borås.
Jag är violen från bokhandeln i Flen.
Jag är ett enverande samtal från ett callcenter i Västerås
Jag är Alf Robertson och jag är Evert Taube.
Jag är Hasse Aro treans kanal.
Jag är kostym från Dressman i en garderob.
Jag är Karl XVl Gustaf i Vita Havets sal.

Jag älskar Mitt Land och människorna som bor där,
även om jag naturligtvis ifrågasätter ett och annat
av sådant som händer omkring mig.
Men kärleken och känslan, för det land där jag är född och lever,
den kan inte ens Jimmie Åkesson ta ifrån mig.
För De milsvida skogarna och alla älvarna och sjöarna
och människorna är en del av mig.

Och människorna som bor här…. Dom tror jag på
i en värld som inte riktigt vet vad den vill.
Men jag är glad över att jag får leva och att jag får bo
i Sverige

 

Kunde inte gjort det bättre själv.

http://bengtssonsfrestelser.blogspot.com/

Leave a Reply

