Exklusivt på Que Club: Melodies in Mono´s nya singel 1990

Då jag skrivit om Melodies in Mono tidigare och hyllat hans melodiska synthpop i och med förra singeln Comfort Pills så känns det både  hedrande och stort att idag kunna presentera nästa singel från Max Ekholm.

Melodies in Mono-1990

“Låten handlar om 1990, året då jag började i första klass. Skolan var som en käftsmäll, och jag fattade rättså snabbt att det inte skulle bli som jag tänkt mig. Är du annorlunda så märker folk det direkt. Ett utanförskap var oundvikligt.”

Att blanda lyrik om det stora utanförskapet och nedslagna förväntningar med bländande synthpop är storslaget. Jag har tidigare varit inne på ämnet när jag skrivit om Steso Songs, hur man kan lyckas med att göra glad och förhoppningsfull musik fast med melankoliska och deprimerande texter. Det blir så komplext och motsägelsefullt så att det i slutändan blir så fruktansvärt bra. Sådan musik kan aldrig bli tråkig, sådan musik kan inte dö, se bara på Springsteen, vi står fortfarande 32 år efter att att Darkness on the Edge of Town släpptes och undrar hur man kan göra en sådan långsam låt om att köra en bil så snabbt. Om vi står om 32 år och undrar hur vi kunde sittdansa till en låt om grusade förhoppningar återstår att se, men jag är säker på att Melodies in Mono kommer vara med oss en lång tid framöver.

1990 inger oss dock med en del hopp inför framtiden, och det känns bra och nödvändigt. “Det stora utanförskapet” som det kallas måste ju faktiskt till slut leda till den stora revanschen. Det hade inte varit vänligt av honom att lämna oss ensamma på skolgården med bara en ryggsäck full av nedslagna drömmar.

En EP lär vara på väg i Januari och på tisdag kan ni även köpa singeln 1990 via i-tunes. Om ni skulle befinna er i Frankrike så kan ni skratta er lyckliga då  Comfort Pills snart går upp i rotation på studentradon,Sacrebleu att man bor i Jönköping!.

Så in och lyssna på det jag anser vara ett av dom mest intressanta namnen i syntharnas annars ganska dunkla värld år 2010.

http://www.myspace.com/melodiesinmono

http://sv.wordpress.com/tag/melodies-in-mono/

Leave a Reply

