Göteborg är inte stort nog..

Jag antar att jag sagt det förr, men jag kommer fortsätta säga det, Pustervik dansar och ler är Göteborgs bästa klubb. Dom försöker inte konstla till det, försöker inte spela svåra med Andres Lokko-musik som ingen annan har hört utan dom ger publiken det dom vill ha. Ibland känns det som om klubbformaten i Göteborg är ett jävla självändamål, att man försöker framhäva sig själv som någon sorts indie-orakel. Det är då jag blir lycklig av att se hur kön igår utanför Pustervik ringlades lång och väl inne så var stämningen på topp. Delar ur Augustifamiljen var där och firade att dom släppt Håkans nya singel. Då jag endast hade tid för Söderut så var det snabbt in och snabbt upp för att beställa min traditionella Southern Comfort med Ginger Ale och lime. Strax därefter så vandrar Andreas Söderut på tillsammans med Gustav Hammarlund, Ida Gillner och Fredrik Ulmhage.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det här är så jävla bra, jag förstår inte hur folk kan fortsätta missförstå det här, eller vad är grejjen? Det borde stå 300 personer dansande personer framför scenen, han borde sälja ut vilket ställe som helst. Men jag antar att det är så det är, får man ingen “familjen-hit” så kommer man stå där på bakgatorna med sina synthar, men jag hoppas och jag dricker för Söderuts framgång.

Jag var helt enkelt tvungen att se vad Andreas själv tyckte om konserten och om signingen med Wonderland records.

-Spelning i Göteborg igen, senast jag såg var det på Jazzhuset inför en blygsam skara, sen dess har du både hunnit med att bli signad och varit med i GPscen, Hur var förväntingarna?

-Visste inte vad jag skulle förvänta mig men det var ordentligt med folk och quizzet på Haket före spelningen hade också stor uppslutning. Det kändes som att publiken var med i matchen!

-Ja det var bra med folk igår, hur tyckte du att det gick?

-Det gick så bra det kunde! Hade bra kontakt med större delen av publiken och det tekniska fungerade som det skulle. Vi har alltid massa apparater kopplade till varandra så det är gött när det funkar.

Var dealen med Wonderland det som behövdes för att allting skulle ta fart?

-Dealen kom efter GP Scen-spelningen och det första Wonderland gjorde var att boka spelningen på Pustervik. För oss är det grymt för motivationen att få ett bolag som väntar på material och har åsikter om allt från låtarna till live-framträdandet.

-Nu behövs det bara en till bandmedlem, hur går sökandet?

-Sådär faktiskt, har haft några intresserade men hittills ingen som gjort som Gustaf, Fredrik och Ida: ringt mig och sagt -jag ska vara med! Vi söker faktiskt två medlemmar, en för syntbas och en för trummaskiner/beats.

-Ni jobbar med en fullängdare, hur går det?

-Det går bra! Vi har 15 låtar som ska jobbas upp sen ska vi gallra ut de 10 bästa och göra en platta som hänger ihop från början till slut.

-Synthpop på svenska är ett ganska smalt format och det är svårt att nå ut, ser du det som ett problem eller är det bara något som triggar dig till att nå ut ännu mer?

-För mig är det inget problem alls, själv lyssnar jag inte på musik efter genrer, en bra låt är en bra låt, punkt. Och jag vet att jag inte är ensam om det. Ska man däremot få en bred trendkänslig massa att tycka vi är the shit så så är det problem. Lyckligtvis varken kan eller vill jag ha det som mål: jag vill göra Söderut så bra att jag om 10 år kan lyssna på det och känna yes, jag gjorde precis det jag ville.

-Att bli finalist i GPScen lär ha ökat intresset för din musik, har du märkt någon effekt av det?

-Jepp, lite nya fans, lite fler bloggar där vi är omnämnda. Har vi en spelning syns det lite mer, mycket tack vare Sebastian på Wonderland ska tilläggas.

-Spelning på pustervik, då kommer vi osökt till den obligatoriska pustervik frågan, hur många gånger har du blivit utslängd därifrån?.

-Ingen än. Mina bästa/sämsta kvällar har jag inte haft i Gbg (än). Däremot har jag blivit utslängd av en konstapel med batong i Prag en gång.

När kommer jag få höra “Ett Dygn till”?

-Det blev ingen Ett dygn till igår! Däremot tycker jag att du ska infinna dig på vår spelning på kulturnatten den 1 oktober vid Röda Sten (mer info kommer), då kommer vi att spela den igen.

-Innan H.H så frågade du publiken om dom kommer rösta med plånboken, huvudet eller hjärtat. vad kommer du rösta med?

-Till största delen hjärta, lite med hjärnan och absolut inte med plånboken.

Så nu vet ni till och med hur ni ska rösta. Söderut finner ni enkelt på Spotify och som ni precis hörde så kommer skivan snart, men så länge så njuter vi av Ett Dygn Till, som fortfarande är bland de finaste jag någonsin hört.

(Fotot är taget av Mette Muhli)

There is a light that never goes out!

(jag ska avsluta alla mina texter med dom raderna, bara så ni vet).

Leave a Reply

