Oh, M fattar vad det handlar om..

Vi har varit där förut, dom ploppar upp som kvinnliga fotbolls-experter vid ett VM, dom ska finnas, dom måste finnas, mest för att det ska finnas, och för att det ska bli trevligt, men på samma sätt som vi tröttnar på inkvoterade fotbollsexperter så tröttnar vi även på dom där männen med sina gitarrer.

Hur gör man då för att inte bli den där trubaduren med två dagars skäggstubb, t-shirt och avklippta jeans? Hur gör man för att inte bli en Brolle-jr? Hur gör man för att inte bli en intetsägande akademikerpoet som Winnerbäck?

“Man ska sjunga av sitt hjärta för att ha den minsta chans”

Bra sagt Persson.

Oh, M eller Viktor Svensson som han egentligen heter, gör precis som Per Persson säger och landar exakt där han ska landa, han gör inte anspråk på att vara en svensk Townes Van Zandt som Toni Holgersson, eller något annat som han aldrig någonsin skulle kunna vara. Där ligger en viss storhet.

Efter att ha fastnat för låten A New Beginning så förstår ni ju själva att vi inte kunna låta det vara så vi frågade Viktor Svensson vad han egentligen vill med sitt soloprojekt Oh, M och först och främst hur hans musikaliska bakgrund ser ut?

Jag har i hela mitt liv egentligen spelat “hårdare” musik. Jag har spelat gitarr i exempelvis Lions Den (myspace.com/lionsdenhc), som är ett hardcoreband från Linköping som la ner för några år sedan och jag sjunger även i ett band som heter Agony Column (myspace.com/agonycolumnmusic). Jag skulle säga att Agony Column är emo, men med tanke på vad folk associerar emo till nu för tiden, så är det kanske en dålig idé, haha. Jag spelar även i ett nystartat popband vid namn The Plot och ett nytt hardcoreband som heter GUILTY. Jag har alldeles för många band… Haha.

Var är du uppväxt och var bor du nu?

Jag är född och uppväxt i Katrineholm. En stad som blev utsedd till Sveriges tråkigaste stad för några år sedan. Även om det var efter att jag flyttade därifrån så var det en rätt tråkig stad då med, men replokaler fanns det! Musiken räddade väl min fritid i mångt och mycket, när jag blev lite äldre.
Jag flyttade hur som helst till Linköping för typ 4-5 år sen nu och här trivs jag bra hittills!

Du verkar ju ha en del på gång men vad är målet med Oh, M? Ett slentrianmässigt låtskrivande eller något du ska satsa på?

Oh, M började som någon sorts självbevarelsedrift. Jag behövde få ut mina tankar på något sätt efter att ett förhållande tagit slut. Det låter kanske klyschigt, men det var så det var. Efter att jag spelat in låtarna på min iPhone så spelade jag upp det för en vän från Katrineholm som har en egen studio och han frågade mig om jag inte skulle spela in det ordentligt. Han erbjöd mig att spela in gratis i hans studio och hade han inte gjort det så hade nog projektet stannat vid ett sidoprojekt med en enkel demo och en myspace som folk kunde snubbla över. Jag spelade in alla låtar på ungefär 1½ dag och en annan god vän vid namn Jocke Frisö mixade och mastrade alltihop åt mig gratis. Man kan väl säga att utan goda vänner, så hade det här nog inte blivit någonting alls.
Jag vill satsa på Oh, M så som jag satsar på alla mina band och det bästa jag vet är att spela ute för folk. Mitt problem är kanske att jag inte känner folk som sysslar med den här sortens spelningar, så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig ännu (hör av er; folk som sätter upp spelningar!), men förhoppningsvis ger det med sig efter ett par spelningar.

Hur ser det ut med just skivinspelning och spelningar och så?

Jag funderar på att ge ut det jag spelat in hittills på en 7″ om jag kan hitta någon som vill ge ut det eller alternativt ger ut det själv om någon bestämmer sig för att kasta pengar på mig, eller om jag plötsligt skulle bli ekonomisk och spara lite pengar. Turné är någonting jag funderar på. Det blir ju bra mycket enklare att bara sätta sig i en bil och åka och spela nu när man är ensam istället för att behöva styra upp minibuss och allt vad det innebär att planera en turné med ett band. Men återigen så har jag rätt dålig koll på arrangörer av den här sortens spelningar. Kanske blir det en pub-turné eller någonting liknande..!

Ja ni förstår ju, vi får hittills hålla till godo med dom låtarna som finns på hans myspace och hoppas att han tar tag i det här och lämnar sina andra band utan sångare för ett tag. Jag hade gärna kommenterat dom banden men att jag skulle kommentera hårdrock och emo-rock vore som om Natalia Kazmierska skulle kommentera…eh..vilken musik som helst..igen..

Så jag fokuserar på det jag kan och ger er Linköpings nästa stolthet, Oh M!

http://www.myspace.com/ohmswe

Leave a Reply

