Söderut på Jazzhuset

Jag minns när jag hörde Parken – Uppsalas Gränder första gången, hur en låt bara kan slå undan fötterna på dig. Låten ligger ganska långt ifrån det dom så kallade musikkännarna tycker betecknar en bra låt. “Spännande intro, snabb första vers, lalala-brygga, pang-på-refräng, snabbare andra vers, brygga,brygga,brygga,refräng osv”. Skit bra, och så undrar ni varför musikindustrin går på knäna.

Mitt hjärta bor långt  nere under gatan

Hur kan det finnas så mycket här att hata?

Ger ni mig sådana textrader så kan jag lova att ni inte behöver något av det andra som musikkännarna vill ha. Parken – Uppsalas Gränder är ett alldeles lysande exempel på hur en enligt folk ganska medioker låt istället är ett mästerverk pga sin oslipade genialitet.

Den där oslipade genialiteten besitter även Andreas Söderut, personen bakom Söderut som i kväll står på Jazzhuset på klubben aFOREST . Finalisterna i årets GP Scen består av Andreas Söderut, Gustaf Hammarlund, Fredrik Ulmhage och Ida Gillner och man skulle kunna förenkla det hela genom att säga att det som görs är dansant pop, men det är mycket mer än så.

Låten Söderut – Ett Dygn Till är by far något av de bästa jag har hört i den här genren, texten, driver, munspelet, allting är bara alldeles för bra för att inte får mer uppmärksamhet.

“jag vrider på min synth och hoppas nån blir glad”

En fin idé, ödmjukt och fint men även alldeles för blygsamt och nedvärderande. Kan Familjen dra 25.000 på Peace & Love så borde Söderut kunna ha fler än 171 fans på Facebook. Men jag antar att det inte är meningen hur vi ska förstå hur det hela fungerar.

Hur som helst så tycker jag att det Andreas Söderut gör är rent fantastiskt och dricker för hans framgång ikväll på Jazzhuset, alla ska med.

Dom står på scen efter 23 någon gång och det kostar la inte så mycket.

http://www.myspace.com/soderut

Leave a Reply

