Daniel Gilbert på Liseberg..

Sedääärjaa, tillbaka och ledig ända till fredag, sen åker vi igen. Men det skiter vi i nu, för solen lyser och bakfyllan börjar släppa.

Jag har något visst för förste-gitarrister, dom fyller en stor funktion hos mina hjältar. När Steven van Zandt och Bruce sjunger Badlands tillsammans blir jag alldeles rörd, samma gäller när Lundell drar åt högerkanten för att skrika i samma mick som Janne Bark. Eller hur Plura tyr sig till sin Carla och hur Jackson Browne behöver sin David Lindley. Jag skulle aldrig kunna se Tom Petty utan sin Mike Campbell och jag skulle heller aldrig vilja se Håkan Hellström utan sin Hurricane Gilbert i högra ringhörnan.

Inte ett öga är torrt när Gilberts gitarr gråter till raderna

Vad skönt att veta, min vän
När du tappar förståndet
Du inser snart igen
Att det inte är första gången

Som den urkukningsromantikern jag ändå är  så träffar det otroligt rätt, vi vet om att det varken är första eller sista gången.

Att för evigt vara förknippad med sin sångare i mitten kan vara ett problem, det kan också vara en stor tillgång, jag tror på det senare i det här fallet. Det hade skitit sig om New African Sports, Soul Café Club No #1 hade varit för Hellströmskt, då hade Gilbert aldrig någonsin kunnat slå sig fri från Hurricane-epitetet. Istället gör han sin egen grej helt och hållet och skivan som egentligen borde vara både för rå och hård för min smak är som en smekning. Kan bero på Gilberts sårbara stämma i Borderline eller hur han framför en av de vackraste serenader jag hört  i The Damned City Lights.

Jag känner med Gilbert, jag unnar han all välgång och jag dricker för hans framgång 8 days a week.

Ikväll ska han leda sina egna trupper igen och det gör han på Taube-scenen där vi har sett honom tillsammans med Augustifamiljen under våren. Jag ska dit, jag tror det blir väldigt trevligt. 19.00 börjar det så det är inget att hålla på.

Leave a Reply

