Föraktet lyser som ett vitt helljus över sorglöst folk som vandrar gatan ner..

Ingen som läser den här bloggen relativt ofta har väl missat Johannes Vidén, hans första singel Självsabotören har spelats flitigt sen jag fick den i April, och nu har den även släpps som singel. Låten finns att köpa på i-tunes för 12 kronor, jag köpte den förut av den enkla anledningen att jag tycker man ska stödja sånna här akter.

På spotify har ni den här Johannes Vidén & Bluebird Association – Självsabotören

Äh, vad fan, ni får texten med, så ni kan sjunga med.

Du tycker säkert jag ser ilsken ut, det finns en svarthet i ögonen som röjer mig. De milda dragen börjar suddas ut och i dess ställe bildas rynkor av avsky och hets; en spegelbild av allting inom mig.

Föraktet lyser som ett vitt helljus över sorglöst folk som vandrar gatan ner. Med sådana ord har du beskrivit mig så det är dags att jag avslöjar en hemlighet, jag hatar ingen alls utöver mig själv.

Och du kan döma mig hårt för det gör jag själv; ingen jury kan vara lika sträng. Ingen förlikning nås, endast gruvlig hämnd väntar självsabotören. Finns ingen sten som jag inte vänt, ingen uselhet som jag ej bekänt, människor som jag hittar aldrig hem, vi är självsabotörer.

Redan som barn kändes min kropp för trång, det var som själen ville tränga ut ur varje por. Musklerna ryckte till i frustration och när skammen växte fram blev glädjen djupt begravd, man kan lugnt säga att jag gräver än.

Så innan klubban slås i bordet vill jag att du tänker riktigt noga på berättelsen. Jag står på randen utav avgrunden och du kan sträcka din hand och dra mig bak igen eller knuffa mig till helvetet.

Och du kan döma mig hårt för det gör jag själv; ingen jury kan vara lika sträng. Ingen förlikning nås, endast gruvlig hämnd väntar självsabotören. Finns ingen sten som jag inte vänt, ingen uselhet som jag ej bekänt, människor som jag hittar aldrig hem, vi är självsabotörer.


Leave a Reply

