Behöver stesolid för att komma i balans och alkohol för att bjuda upp till dans..

Näe, riktigt så illa är det kanske inte, men nästan. Det fanns ju en tid då man sprang på dom där hustaken, då hade jag varit på Pustervik Dansar och Ler ikväll där det spännande bandet Arstidir från island ska spela med lite hjälp av  Jonas Schwartz, sedan en sväng till Svanen och sen är kvällen i hamn.

Så är det dock inte ikväll, nej nej, ikväll har vi första kvällen i total ensamhet på väldigt länge, skönt minst sagt. Äter Piggelin och lyssnar på musik. Lyssnar på Toni Holgerssons nya skiva men är inte övertygad, den känns så platt, winnerbäck-platt alltså.

Jag behöver stimulans, textmässig stimulans, jag kräver inte en ny Dan Andersson varje gång jag hör en svensk artist, men lite krav ska man faktiskt ha på dagens textförfattare. Fredrik Virtanen skrev i måndags om storheten i Holgerssons texter, jag brukar hålla med Virtanen i det mesta men jag kan inte hitta något djup i Holgerssons texter. Visst han har levt ett hårt liv, men hans nya skiva tenderar att bli väldigt ointressant i längden. Fina kärlekssånger kan alla göra, Melissa Horn gör det jätte bra, även Winnerbäck fyller en viss funktion men det finns ingen som helst storhet i det dom gör.

För att det ska bli intressant för mig så krävs det mer än bara “hjärtat slår för oss två” osv, ett tröttsamt raljerande av känslor helt enkelt. Jag behöver samhällsskildringar, berättelser, personporträtt, geografiska angivelser, litteratur och kultur med mera. jag vill höra hur Dionysos slåss med Apollon, hur Roy sjunger för dom ensamma, hur Alf beskriver sitt Sverige, hur jag inte behöver en meteorolog för att veta åt vilket håll vinden blåser.

Det är det jag behöver, hur pretentiöst och töntigt det än låter.

Det är då jag lyssnar på  Steget – Magiskt, ett praktexempel på hur man skriver en klassisk kärlekslåt utan att det någonsin blir tråkigt. Ni där ute som försöker skriva om era känslor borde kanske börja fatta vad det handlar om innan man ska erövra världen med sin musik.

Så här säger Persson

”- Fascinerande med människor som bara tycker om att sjunga och spela. Vad lyssnar ni på? Allt! Vad vill ni spela och sjunga? Allt! Vill ni förändra världen? Vi vill bara spela och sjunga! Vill ni bli rika? Vi vill bara spela och sjunga! Vill ni få ett ligg? Vi vill bara spela och sjunga!”

Och så här säger han tillsammans med sitt pack, kalla det soundtracket till resten av era liv.

Och glöm aldrig att ta dom där stegen, 4 fram och 1 tillbaks!

Leave a Reply

