Peace & Love: Loke

Då jag ändå bara ligger hemma med liktorn så kan vi lika gärna ta tag i uppladdningen inför årets Peace & Love festival. För ett bra tag sedan så började jag med att skriva om Dancehall-duon Serengeti, nu går vi vidare till Underjordsvisans räddare.

Mitt första möte med Loke Nyberg skedde nog på puben The Three Lions som numera heter The Flying Barrel, på den tiden ett tillhåll för hängivna supportrar av fotbollslaget ÖIS. Loke gjorde sig ett namn som Sällskapets egna skald och framförde finurliga visor om sitt kära fotbollslag till tonerna av både Bellman och Cornelis.Detta ska dock inte handla om hur vi har skrålat tillsammans med honom i svettiga supporterbussar, detta är större än så.

Loke är så mycket att han inte längre vet exakt vad han är, under sin barndom i Mora gick han från att vilja bli präst, till kock, till djurrättsaktivist, för att sedan bli en rödhårig anarkist i högstadiet. Sedan lite teaterestetiska studier under gymnasiet för att till slut landa i Göteborg. Trots att spelar basist i byråkratrock-bandet Post och är medlem i folkrockbandet Räfven samt känd i medeltidsvärlden som Måns Klang så är det som vissångare som han gjort störst avtryck som.

Första låten som satte sig hos mig var Allt du är, en alldeles lysande text som på något sätt sammanfattar vad allt handlar om.

Och jag älskar varje gång du tvingat med mig ut på stan
och varje misslyckat försök du gjort att bli vegetarian.
Och ditt eviga tjat om hur kul det är med rave.
Och jag älskar när vi leker PJ Harvey och Nick Cave.
Att du alltid ska stampa i varenda vattenpöl
och att du fyllnar till rejält på bara fyra mellanöl.
Jag älskar dina omöjliga lysande idéer,
att du gråter när vi bakisglor på Disney-matinéer.
Jag älskar till och med din göteborgska dialekt.
Jag fattar väl att det hade vart perfekt
så kan du fatta hur puckat det känns att säga nej,
att bara älska allt du är men inte dig.

Egentligen skulle man ju kunna prata sönder det hela ganska ordentligt, hur fantastisk låten Expojkvännen Sång som har blivit nått slags soundtrack för den klassiska urkukningen. Hans fantastiska festivaldrama  i Sommarkatt och hans berättarförmåga i Hej Hå en flaska med Rom. Loke blir aldrig tråkig, låtarna växer efter varje lyssning och hans texter träffar så fruktansvärt rätt.

“Jag ska bränna fotografier, jag ska dricka spriten ren.
Vara oresonligt intolerant, paradoxal.
Och stupfull vingla fram på vad som kallas “egna ben”.
Högljutt ömklig, definitiv. Sentimentotal.”

-Expojkvännens sång

Vi ska lifta till Berlin. Vi ska pröva kokain.
Jag har sparat femtonhundra och en sjuttifemma Rom.
Det blir fan ingen hejd, vi ska gå först i Love Parade.
Tveka inte, neka inte! Kom!
Kom och känn hur sommar´n börjar om!

-Sommarkatt

Att han sedan är alldeles utmärkt live mycket tack vare hans skådespelartalang gör inte saken sämre. Man kan ju dock undra när han egentligen ska slå bland den stora massan, han släppte sitt första album 2002 och har sen dess släppt 4 skivor. Samtliga skivor är av högsta möjliga kvalité. Det som hör till saken är att han är helt unik i sin genre, medan svenska vissångare försöker göra Cornelis och Taube så tar Loke det till en helt annan nivå. Hans musik är inte heller meningen att nå ut till den stora massan men på något sätt så kan man tycka att det är synd att fler inte tar honom till sig.

Det vi kan göra är att köpa hans skivor och gå på hans spelningar, ni som inte tänkte besöka Peace & Love kan ju alltid ta sig till de här ställena;

25.e Juni Umeå

9.e Juli Visby

29.e Juli Grängesberg

http://www.lokeloke.se

http://www.myspace.com/lokeloke

Läste en liten intervju på sidan Ungomar.se där han får frågan om Loke är densamma i verkligheten som man ser på scenen.

– Nej det är det ju inte det. När man står på scen måste man säga saker som är värda att lyssna på, jag kan inte stå och flumma. Ägna en halvtimme åt att diskutera höga par i en flopp eller varför IFK Göteborg egentligen är skitdåliga fast de vann SM-guld. Även om det är något som intresserar mig så skulle ju ingen vilja lyssna på det.

Grande! som Birro skulle sagt.

Hela läsningen finner ni här http://ungdomar.se/text.php?text=685

Vi ses i Borlänge!


2 responses to “Peace & Love: Loke

  1. självklart ses vi i borlänge! kommer blir helt sjukt mysigt. svårt att slå det magiska som sker i gravarna varje sommar. men enastående kommer det definitivt att bli!

  2. Pingback: Loke ska vara fri som en fågel! « Que Club

Leave a Reply

