Ny skiva med Kim Larsen..

När Pugh 1969 visade Sverige att man kunde göra bra rock på modersmålet så försökte Gasolin´fortfarande slå igenom på engelska. Det gick inte särskilt bra och man tog då steget över till att göra det på danska. Med lyrik influerad från Dylan och melodier från Beatles så tog man Danmark med storm. Första låten på den första skivan är fortfarande den bästa, en av dom absolut bästa låtarna genom tiderna; Gasolin’ – Langebro.

En rent magisk version finner ni även här Kim Larsen – Langebro

Sedermera tog han även Sverige och Norge med storm under mitten av 70-talet och han höll fast vid danskan även om han gjorde några försök i slutet av 70-talet på engelska så blev det ingen succé utanför Skandinavien. Det tåls dock att sägas att Gasolin’ – This Is My Life fortfarande är en storartad sång från 1976.

Kim Larsen har alltid varit med mig, då jag spenderade varje skollov under hela min ungdom i Danmark så var det oundvikligt. Jag tycker att danskan låter som en smekning, jag åker fortfarande dit så fort jag får chansen. Visst är den danske mannen i regel ganska arg av sig,men så förstår jag ju dom också, att behöva se fulla svenskar hela dagarna kan inte vara lätt. Jag minns när jag på ett lagom juvenilt sätt kastade en flaska tuborg i en gränd i Helsingör och en cyklande dansk visade civilkurage genom att slå mig tills jag plockade upp varenda glasbit. Det var bra gjort av dansken, skit ska skit ha.

Så jodå, jag har fått min beskärda del av det danska vredet, men jag trivs med det och jag tröttnar aldrig på det. Jag tröttnar heller aldrig på Kim Larsen. Han har släppt över 30 skivor med Gasolin´, Kjukken och Bellami och nästa vecka kommer ännu en skiva. Mina Damer og Herrer heter den och enligt det danska pressmedelandet så är det back to basics. Samtliga låtar under 4a minuter, fina Beatles-inspirerade melodier och sylvass lyrik. Precis som det var från början. En singel har vi fått och det låter lovande.

Den 19e Juli ska han även spela på Trädgårn i Göteborg, ett giv för oss alla.

En proper recension av skivan kommer nästa vecka när jag har den i min hand.

Leave a Reply

