Gud gjorde världen första dagen i april…

-Blytunga står verserna, rad efter rad, beredda på döden eller odödlig ära.

Vladimir Majakovskij

En bättre beskrivning av Tottas sånger kan man väl knappast begära och att det är Majakovskij som står för orden är ingen tillfällighet det heller.

Det finns ingenting att säga
Ingenting att lägga till
Gud gjorde världen
Första dagen i april

Pluras text till Tottas sång, och Plura var ovetandes om att den var den första dagen i april som Totta föddes i Sandviken. Om knappt en vecka är det 65 år sedan Gud gjorde världen. I sommar är det även 5 år sedan Ulf Lundell dedikerade låten “skaka på dom” till Totta på Trädgårn i Göteborg.  5 år sedan han bars ut ur Annedalskyrkan till tonerna av Let The Good Times Roll efter att bland andra Ola Bjurman sjungit Bob Dylan – Ring Them Bells och Ulf Dageby framfört Cornelis Vreeswijk – Sommarkort.

Gud gav Totta bluesen att förvalta, avslutade Per Hammarström.

– Och han gjorde det väl.

Townes van Zandt brukade säga att det finns två sorters musik, det finns blues och så finns det yippidiedodaa. Jag tror Totta skulle hålla med honom om det. Totta var ingen textförfattare, han säger det själv att det var ingen idé då det fanns andra som gjorde det bättre, men som tolkare och “sjungare” så fanns det aldrig någon som var bättre än Totta. Hans skivor på 90-talet tillsammans med Dan Hylander och Mauro Scocco vittnar om det. Ganska medelmåttiga låtar som Totta gör till mästerverk,  hans sång och verser är inget annat än blytunga. Det är lite som Johnny Cash´s American Recordings.

Det finns en skiva, som man skulle kunna kalla soundtracket av mitt liv, där han samlar sina favoritlåtar och sjunger dom på hotellrum, barer och olika scener. Totta Näslund – Totta 5; Turnén är nog den skivan jag ska bära med mig i resten av mitt liv.

På Tottas begravning så bjöd han på leverpastejsmackor och mellanöl, och sedan 2005 har jag nog aldrig ätit leverpastej utan att tänka på honom. Det kommer även att finnas på min begravning, samt Let the good times roll.

Min beundran för Totta grundar sig också i hans beundran för Dylan, egentligen borde jag använda ordet besatthet men jag vill inte framställa mig själv som mentalt störd, men så är det. Jag är besatt av både Totta och Dylan.

I december 2003 så gick han ner i en studio i Stockholm och spelade in sina favoritlåtar med Dylan, på engelska. Inte ett upplägg som skivbolaget trodde på, istället gjorde man Dylan på svenska tillsammans med Mikael Wiehe.  11 låtar kommer nu släppas på Tottas Basement Tapes, resten av inspelningarna väntar man med till en box som ska komma i November.

01   Just Like Tom Thumbs Blues
02   Down In the Flood
03   When I Paint My Masterpiece
04   Alberta
05   One More Night
06   Its All Over Now, Baby Blue
07   The Ballad of Hollis Brown
08   Gates of Eden
09   I Shall Be Released
10   Wigwam
11   Farewell

Helvette vad bra låtar han har valt, vill ni höra ungefär hur det kommer låta så finns en av låtarna med på denna skivan; Various Artists – Bra Dagar – En Skiva Till Totta.

Skivan släpps alltså den 1e April, och hur ska vi fira det som skulle bli hans 65e födelsedag? Jo, på Nefertiti!.

Totta skulle ha fyllt 65 den 1 april 2010 och till hans minne arrangeras en minneskonsert på Nefertiti. En rad gästartister framträder med bandet och det delas också ut ett stipendium till någon eller några som man tror att Totta skulle ha uppskattat. I samband med födelsedagen släpper också EMI en platta där Totta sjunger Dylan!

Johan Håkansson –tr.
Mattias Hellberg –s, g.
Bengan Blomgren –g.
Fabian Kallerdahl –klv.
Nikke Ström –b.

“Tror inte jag har hört Totta sjunga Dylan bättre än så här” – Bengan Blomgren (gitarrist med Totta sedan 70-talet).

“Totta valde låtar ur sin sönderlästa Dylan-bibel och vi hakade på. Det blev jävligt bra!” – Nikke Ström (basist med Totta sedan 70-talet).

Det är eventet kommer även dyka upp här;

2 april, BOHUS BJÖRKÖ, Hotellet
4  april, STOCKHOLM, Mosebacke

Jag kommer iallafall vara där, 160 kr kostar det, men det är fan ingenting.

Ta hand om er…

3 responses to “Gud gjorde världen första dagen i april…

  1. Tack, du okände, jag kände och Älskade Torsten
    Fortsätt att hedra denne otroliga människa och sångare.
    Tack!

  2. tack för det!

    jag hedrar honom varje dag. finns egentligen inte ord

  3. Pingback: Du vet ingenting om Blues.. | Que Club

Leave a Reply

