Dylan- The 30th Anniversary Concert Celebration

Ibland fastnar jag i Dylan-stim, de kan inträffa på dagen då jag måste på No direction home eller I´m not there. Det kan inträffa på kvällen innan jag ska sova tillsammans med min ipod och då vet jag att jag har 3-4 timmar kvar innan jag kommer somna. Det är vackert men tidskrävande men ändå ett livsviktigt lebenselixier.

Idag kom det ett, tack vare https://queclub.wordpress.com/2010/02/15/its-lonely-at-the-top-for-dylan/

Denna gång blev det första delen i No Direction Home samt hela DVD´n från Madison i New York när hela musikeliten firade Dylans 30 års jubileum som artist. Det är vackert på många sätt, till och med George Harrisons lila kavaj och vita skjorta med pianonoter på kragen är vackra denna kväll.

Gladast av alla är The Clancy Brothers, argast av alla är Sinead O´Connor, Neil Young är den enda som ser fräck ut i sin patenterade redneck stil. Tracy Chapman har den bästa rösten av alla och The Band visar att dom fortfarande är världens bästa band. Johnny, Willie och Kris gör fina framträdande tillsammans med Mickey Raphael som antagligen är bäst i världen på munspel. Al Rooker utstrålar äkta lebensfreud när han spelar orgel på Mellancamps version av Like a Rolling Stone.

…så här kan jag hålla på i flera timmar, men det ska jag inte göra, ska bara avsluta med att säga att Ron Wood inte var vacker då heller, men han fick nog ligga ändå.

Höjdpunkten är nog ändå när dom kör My Back Pages, 9 stycket gitarrer låter kanske mycket på en och samma gång, men om det bland andra  är Neil Young, Eric Clapton, George Harrison, Roger McGuinn, Tom Petty, Steve “The Colonel” Cropper och så klart Bob Dylan som håller i instrumenten så kan det knappast låta dåligt, och det gör det inte heller.

Skivan finns på Spotify

Various Artists – Bob Dylan The 30th Anniversary Concert Celebration

Den gavs ut på VHS men finns på DVD om du letar i bootlegvärlden…leta där, för det är värt det.

Leave a Reply

