Johannes Vidén på Svanen ikväll…

Då var det alltså dags, torsdag, inte bara min officiella tvätt-dag utan även en dag att gå ut på, när vi va mindre så var “sticky på torsdagar” lite av en institution och numera har vi bytt det till jazzhuset, eller vi och vi, det gäller väl bara mig. Sticky och Jazzhuset har väll alltid varit gött på torsdagar.

Hur som helst, när man ska förklara Johannes Vidén för kompisar för att få dom att hänga med ikväll så är det lite svårt. Han är bred, bred som fan, han slänger sig mellan gospel, soul, pop och rock. Hans pianokomp får mig att tänka på Roy Bittain, något annat får mig att tänka på the band, sedan  hör jag hans svenska låt Den sista färden som på något sätt får mig att tänka på Ola Magnell. Hans bästa låt It´s alright får mig att tänka på The river is waiting med John Fogerty. Fast ni som är pålästa vet redan allt det  här, så det är ingen idé att jag försöker uppfinna hjulet en gång till.

Mitt tips är att skita i att leta influenser och istället njuta av denna fantastiska pop.

Efter lite omvänt wallraffande så fick jag tag på ytterligare tre låtar från den kommande skivan och plötsligt kändes september väldigt långt borta, det är då skivan kommer mina vänner.

Så slut nu upp ikväll, drick southern comfort med ginger ale och lyssna på denna låten som man egentligen alltid ska lyssna på..

http://www.myspace.com/johannesviden

Leave a Reply

