Bring them home (ett inlägg i militärdebatten)

Vaknade  för en stund sedan med en gnutta hopp i kroppen men sedan satte jag på Malou på fyran och vips så hade hon krossat det lilla lilla hoppet i samma andetag som hon sa “Svenskar i Afghanistan”. Jag kom direkt att tänka på en gammal Pete Seeger dänga

Pete Seeger – Bring Them Home (If You Love Your Uncle Sam)

Eller i en äldre version;

Kalla mig pacifist, desertör, landsförrädare eller vad som helst, men jag mår geniunt dåligt av hela militärapparaten. När Pete Seeger sjöng den här sången ville han ha hem sina fattiga arbetarsöner från Vietnamn (och senare Irak), det var alltså det de handlade om, det var inte deras krig. 

It will make the generals sad, I know
Bring ’em home, bring ’em home
They want to tangle with the foe
Bring ’em home, bring ’em home

Läget i Sverige är inte likadant, dom 500 svenska soldaterna som är i “Affe” vill vara där och om du frågar dom varför dom  vill vara där så är det inte för att dom vill hjälpa urinvånarna, det har dom antagligen inte en tanke på. Jag ska fatta mig kort, dom svenska soldaterna åker endast dit för att bli bekräftade som alfahanar, att känna delaktighet i något som dom tror gör skillnad. Det enda dom gör är att dom skrämmer skiten ur små barn när dom patrullerar med sina penisförlängare. Jag har flera kompisar som sagt att dom ska åka ner till “affe”, “fan va gött o åka till Affe asså” säger dom. Affe? som om det vore något jävla lekland, som man bara åker till i 6 månader för att få kalla sig FN-soldat och sen åker hem utan en tanke på landets utveckling. Dom kallar det “fredsbevarande”, jag kallar dom idioter och får egentligen bara lust att skalla dom.

Så på ett sätt vill jag inte ha hem dom, för jag mår dåligt av den stereotypa yrkesmilitären, men för Afghanistans skull kan jag tänka mig att göra mitt eget land rikare på 500 idioter, för det är de ni är, idioter!. Det finns bättre fält än slagfält där det mördas, tro mig.

Jag säger ändå som Bruce Springsteen i San Francisco 2006;

It will make the politicians sad, I know
Bring ’em home, bring ’em home

Jag vill dock förtydliga en sak, jag kommer iallafall aldrig stå på samma sida som er.

Så avslutar vi med Cornelis klassiska statement som jag skriver under på 8 days a week, för att medel för krig kan aldrig bygga fred

Leave a Reply

