The Berndt

Nu vad jag efter igen, men inte sist iallafall. antar jag…

 

The Berndt, 5 pojkar från Lerum utanför Göteborg, jag ska inte hymla med någonting men jag hatar Lerum. En massa hockeypojkar som förpestar min tillvaro varje fredag när jag åker förbi drottningtorget på 60 bussen. Jag föraktar era frisyrer, era vita jeans och framförallt det ni har i era påsar. Lerum är osofistikerat och allmänt obehaglig.

men nog om det.

The Berndt var det ja, härligt, vilken energi, vilken glädje, vilken organiserad spontanitet. Göteborg fortsätter överööösa oss med indiepop och det blir allt svårare att sticka ut. Istället för att falla in i Almedal-facket (som absolut inte är dåligt) så tar man sig vidare och skapar någon blandning som faktiskt är helt unik, och varje låt är unik i sig. Man skulle ju kunna sitta i timmar och dissekera låtarna men det är bara avlönade journalister som gör sådant, då dom inte har så mycket annat att skriva om. Vad sägs om att se en helhelt istället?

Pojkarna hade releasfest i fredas på Parken, varför jag inte  va där vet jag inte, antar att jag va hemma och såg på På Spåret (och tog 1978 på Retur efter att första tonen på Racing in the streets spelades). I efterhand kan jag ångra det lite eftersom jag antagligen hade fått lika många rätt om jag sett reprisen istället. I en perfekt värld hade jag varit och sett The Berndt i fredas och My Darlig YOU! på lördagen. Så var inte fallet.

(nu såg jag på sportspegeln, ska vi skjuta Anja Pärsson, tillsammans?)

Kikade på bandets turnéschema och tyckte det va lustigt att den ena kräddiga staden avlöser den andra men att listan samtidigt avslutas med spelplats Mellerud. Det är bra, alla artister borde komma hem från Europa och spela i Mellerud, så att ni får lite perspektiv på saker och ting. Tror det lönar sig i längden.

Det verkar va bra killar de här, även om deras lista över influenser var något av de kräddigaste jag har sett, lite Andres Lokko varning på den. Dom ska vara bra live också, de säger dom själva och det ser jag även på You Tube. Ska försöka se dom när dom landat efter sin Mellerud spelning.

Det finns en bra artikel om dom på kulturbloggen som Jenny har gjort, hon e bra

http://kulturbloggen.com/?p=17197

skivan finns på spotify, sedan köper du den på I-tunes, cdon, ginza osv..för ni köper väl skivor?

One response to “The Berndt

  1. Pingback: When the going gets tough, The Berndts gets going! « Que Club

Leave a Reply

